Bris - Brizzie - Brisbane

14 september 2012 - Red Hill, Australië

Na drie en een halve week dag in dag uit de Australische kust te hebben gezien, was het eens tijd voor iets anders. De echte Outback komt later wel, maar om af te kicken van het strand, kon ik me geen betere overgang indenken dan de stad Brisbane.

Donderdag 13 september nam ik vanuit Cairns het vliegtuig, de 1700km al liftend overbruggen zag ik echt niet meer zitten, komt daarbij dat 160 dollar voor een vlucht echt nog wel schappelijk was. Na een krappe vlucht van 2u en een oncomfortabel gesprek met een iets té gelovige Amerikaanse vrouw was ik eindelijk in Brisbane. Vanuit het vliegtuig zag je eerlijk gezegd niet veel maar wanneer de bus richting de stad reeds, kwam in de verte de skyline van de stad tevoorschijn, werkelijk knap! Hoge wolkenkrabbers, zuivere straten, gehaaste mensen, verschillende stijlen, … Ik kon niet wachten om er eens een kijkje te gaan nemen, maar eerst mezelf installeren in het hostel en douchen, want …

’s Avonds had ik een eerste afspraak om een kamer te gaan bezichtigen, ongeveer 1,5km van het hostel. Ter voorbereiding even gaan kijken waar het was, gelukkig had ik in Cairns nog enkele foto’s van Google Maps opgeslagen op m’n gsm, in 20min had ik het gevonden! Op het eerste zicht zag het er allemaal een beetje onderkomen uit, maar schijn bedriegt want vanbinnen zag het er allemaal leuk uit, gezellig, een plaats waar geleefd werd. Huisgenote Jise is van oorsprong Zuid-Koreaanse, werkt als webdesigner en is dol op (Belgisch) bier, het afscheidscadeau kennen we dus ook al. Vandaag ook de andere huisgenote ontmoet, Maddy is een echte Aussie en dokteres, door de week werkt ze aan de kust en in het weekend komt ze altijd terug, fijne mensen. Later op de avond was het ook een leuk weerzien met Lynn, ze was toegekomen vanuit Airlie Beach na een rit van 12u, meteen even bijgepraat want we hadden in de tussentijd beiden weer veel meegemaakt.

Een moeilijke stap is nu gezet, het vinden van een verblijfplaats. Ik zit hier goed, rustig en net buiten het centrum, daar kan ik te voet staan in 20min tijd, goed te doen. Nu nog een job zien te vinden, dat zal minder makkelijk worden, maar we hebben goede hoop, straks begint de zomer en veel mensen uit het zuiden komen in de tussentijd al naar hier om hun vakantie te houden J Op het internet al verschillende (buitengewone) vacatures gezien; voetbalscout voor Brisbane Roar, melkboer, … Via Maddy kan ik misschien aan een administratiejob geraken in een ziekenhuis, een vriendin van Jise is hoofd van een uitzendkantoor … connecties genoeg!

Vandaag dan maar op verkenning geweest doorheen de stad, je kijkt je echt de ogen uit. In alle opzichten is gedacht aan de mens die in de stad moet leven, veel groen, goed onderhouden fiets- en voetpaden, doordachte infrastructuur, architecturaal gezien heel ferme gebouwen, … Het deed me denken aan het klassieke beeld dat de mensen van New York hebben (hoewel ik daar zelf nog nooit ben geweest) in een kruising met bepaalde delen van Antwerpen.

Wat de Belgische delegatie betreft :) Lynn heeft mijn kamer overgenomen in het hostel, ze hadden daar wat weinig plaats dus hebben we dat zo opgelost. Wannes is op dit moment een opossum aan het doodslaan in z’n tent en muggen aan het eten in het noorden, prachtig regenwoud hebben ze daar :) Toch fijn om af en toe je eigen dialect te kunnen spreken, als Lynn vertrekt zal het weer een beetje aanpassen worden. Haar zal ik waarschijnlijk volgend jaar in België terug tegenkomen, Wannes tref ik met zekerheid nog aan in dit grote land, als zoiets al toevallig kan gebeuren, dan zeker als we het afspreken!

1. Olivier:
    14 september 2012
    Wow Gert!
    Ik word meer en meer jaloers als ik je verhalen lees!
    Hoelang blijf je in Aussie?

Groetjes,
    Olivier
  2. Gert:
    15 september 2012
    Hey Olivier,

Bedankt voor de reactie :) Ik blijf waarschijnlijk tot januari/februari in Australie, hangt nog van enkele zaken af. Daarna reis ik nog door naar Nieuw-Zeeland voor een voorlopig onbepaalde tijd, ik kijk er naar uit!

Groeten thuis,
    Gert